Naslovna ANALIZE Мобилне апликације у доба короне

Мобилне апликације у доба короне

100
0
Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Аутор: ЦСП

Пандемија корона вируса показала је и велику примењивост, чак и неопходност примене савремених технологија у праћању и спречавању ширења вируса. Међутим, употреба нових апликација које су развијене током епидемије отворила је и низ питања могућности злоупотреба и (не)законитог коришћења.

Тако је током највеће епидемије у провинцији Хубеи, развијена апликација „Health Code“, која је омогућила праћење кретања грађана и њихових контаката са зараженима или потенцијално зараженима вирусом COVID-19. Била је првенствено  намењена за праћење грађана у Вухану у самоизолацији, али се брзо проширила на скоро целу Кину. Проблем је што употреба апликација није уређена законом на државном нивоу, али су регионалне власти покушале да овај проблем реше својим прописима. Апликације прилагођене за главне кинеске друштвене мреже и платформе су „Wechat“, „Weibo“ и „Alipay“, а око 700 милиона људи је прихватило њихово коришћење. Апликације нису обавезне, али је чињеница да су у многим областима биле неопходна у свакодневном функционисању. Без употребе ове апликације, немогуће је ући у већину ресторана, банака, тржних центара, чак и паркова. 

Коришћење апликације је веома једноставно за грађане, али је за њено покретање потребно уношење свих личних података. Покреће се скенирањем QR кода, а потом корисник уноси: име и презиме, адресу, број телефона, фотографију, број и фотографију личних докумената. На почетку било је потребно уносити правце кретања, међутим апликација је брзо унапређена и сада аутоматски приступа локацији телефона и прати кретање, а централни термовизијски уређаји којих има у свим тржним центрима, банкама и ресторанима, као и на одређеним местима по целом Пекингу, аутоматски мере температуру лица и податке о шаљу телефонској компанији, која их региструје у меморију телефона корисника. Подаци о кретању, односно здравственом стању, поред меморисања на телефону се чувају код телефонских компанија, одакле се по потреби достављају медицинским службама или полицији. Ово решење је изабрано будући да старији модели телефона немају капацитета за складиштење оволике количине информација.

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Апликација омогућава праћење здравственог стања лица, јер бележи симптоме који указују на COVID-19. Осим тога, бележи се кретање лица и утврђује се да ли је било у областима где има регистрованих заражених, као и да ли је било у контакту са зараженим или онима са симптомима. Уколико се установи да је корисник био потенцијално изложен вирусу подаци се достављају полицији и медицинској служби, која га контактира и прописује му даље мере (изолацију, прегледе или лечење). 

У циљу веће заштите свих грађана ова апликација је добила и јавну примену. Наиме пре уласка у ресторане, банке, тржне центре и слично, обучене особе скенирају  QR код телефона грађана који желе да уђу у објекат. Уколико QR код после скенирања добије зелену боју, све је у реду, уколико буде жуте боје, лице је било у контакту са извором заразе или имало повишену температуру пре од 7 до 14 дана. Уколико код „поцрвени“, лице је било у могућности да се зарази или имало симптоме пре од 1 до 7 дана. Лица која имају жут или црвени код у обавези су да се јаве медицинској служби одмах, а онај ко их је скенирао има законску обавезу да податке пошаље полицији.  Иако апликација формално није обавезна, живот грађана у Кини је готово немогућ без ње, што посебно отежава живот и рад странцима који су у већини одбили препоруку Министарства спољних послова да користе апликацију „Health Code“. Све амбасаде су званично обавештене о предностима апликације, уз информацију да без њеног поседовања неће бити могуће ући ни у једну од јавних установа,  као и у паркове, ресторане, шопинг молове, градски превоз. Напоменуто је да је ова апликација привременог карактера и да ће бити укинута чим се прекину антиепидемиолошке мере. Како је већи део особља у амбасадама остао при ставу да не жели да користи ову апликацију нађено је компромисно решење према коме је за дипломате у Кини довољно да преко WeChat апликације скенирају Barcode, а потом самостално, уношењем броја телефона и добијеног кода за верификацију, потврде време боравка у Пекингу. 

POSTAVI ODGOVOR

unesite svoj komentar
unesite svoje ime